آزادوار شهری به قدمت تاریخ

 

 

 

سامانه MCHP سرما،گرما و برق را در محل مصرف توليد مي كند.

 

 شركت بهينه سازي مصرف سوخت درصدد ساخت سامانه نيروگاه خانگي /موتورخانه ساختمان ها،نيروگاه مي شود با بكارگيري سامانهMCHP بر پايه فناوري موتور گاز سوز در محل مصرف، علاوه بر توليد برق در موتور گاز سوز، حرارت و برودت مورد نياز از تلفات موتور قابل حصول است و بدين ترتيب راندمان موثر به بيش از 80 درصد خواهد رسيد.

اميد شاكري رييس پژوهش و فناوري شركت بهينه سازي مصرف سوخت در گفت و گو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران با بيان اين مطلب گفت: پروژه طراحي و توسعهMCHP   بر پايه فناوري موتور گاز سوز، يكي از اولويت هاي شركت بهينه سازي مصرف سوخت است.

وي توضيح داد: سامانهMCHP بر پايه فناوري موتور گاز سوز، در واقع سيستمي است كه حرارت و الكتريسيته را با هم توليد مي كند.

 وي در توضيح مزيت سيستم هاي توليد همزمان برق و حرارت اشاره كرد و گفت: براي توليد 35 واحد الكتريسيته و 50 واحد حرارت به روش متداول، در كشور ما 220 واحد سوخت مصرف مي شود و اين در حالي است كه با استفاده از سيستم هاي MCHP براي تأمين همين مقدار مورد تقاضا، تنها 100 واحد سوخت مصرف مي شود. بدين ترتيب راندمان 39 درصدي در روش متداول، تا 85 درصد در سيستم هاي توليد همزمان افزايش خواهد يافت.

وي كاهش تلفات انتقال، كاهش انتشارات كربني و كاهش هزينه هاي انرژي را از مزايايي جانبي سيستم MCHP عنوان كرد و افزود: كاربري گسترده، نصب آسان، كاهش تقاضاي انرژي در زمان اوج مصرف، كاهش انتشار NOXاز ديگر مزاياي اين طرح است.

رييس پژوهش و فناوري شركت بهينه سازي مصرف سوخت گفت: توليد همزمان برق، حرارت و برودت در محل مصرف كننده از راهكارهاي اساسي افزايش كارايي انرژي و كاهش شدت انرژي در كشور است.

وي تاكيد كرد: سامانهMCHP بر پايه فناوري موتور گاز سوز همانند نيروگاه ها و سايت هاي گرمايش منطقه اي نيازي به زيرساخت هاي انتقال حرارت و برودت در سطح شهر و منطقه ندارد و تنها با اندكي تغيير در موتور خانه ساختمان اين سامانه قابل نصب است.

شاكري گفت: با توجه به توسعه گسترده شبكه گاز رساني كشور مي توان به ضريب نفوذ زياد و در نتيجه به اثر بخشي سريع سامانهMCHP بر پايه فناوري موتور گاز سوز اميدوار بود.

رييس پژوهش و فناوري شركت بهينه سازي مصرف سوخت اظهار كرد: بومي سازي فناوري توليد محصولات توليد همزمان برق و حرارت در كشور در جهت استفاده از محصولات با بازدهي بيشتر براي تامين انرژي در بخش مسكوني و تجاري از اهداف اين طرح است.

وي با بيان اينكه قيمت تمام شده سامانهMCHP با فناوري بومي، در مقايسه با نمونه خارجي حداقل 30درصد كاهش دارد گفت: در صورتيكه فقط 10 درصد از بخش خانگي، از اين سامانه استفاده كنند، سالانه به ارزش 260 ميليارد تومان در مصرف انرژي كشور صرفه جويي خواهد شد .

 

 

 

شاكري يادآور شد: براي اتمام پروژه سامانهMCHP بر پايه فناوري موتور گازسوز، حدود 2 سال زمان پيش بيني شده است و در حال حاضر، پروژه در مرحله  انتخاب مجريان سطح 2 و 3 مطابق نظام نامه پژوهش و فناوري وزارت نفت است

 

منبع: سایت شرکت ملی نفت

 

 

 

 


نویسنده: داود ׀ تاریخ: دو شنبه 29 خرداد 1391برچسب:سامانه, MCHP ,سرما,گرما , برق, محل ,مصرف, توليد ,, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

تمامی حقوق برای سایت روستای آزادوار محفوظ است. انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است